Grillet fisk! Yummy!!

June 2, 2012

God morgen!

I går hadde vi tre barn rundt bordet og firsk til middag. Hvordan gikk det mon tro? “NAM!” “Åh, den beste fisken jeg har smakt!” “Pleier dere å spise så god fisk?” “Skulle ønske jeg var her til middag i går også, om dere hadde like god mat da”… Barn på 4, 7 og 8 år 😉

Grillet fisk slo med andre ord an!

Jeg serverte min med grønnsaker, potetmos og stekt blomkål. Vil du vite hvordan jeg gjorde det?

Dette trenger du til 5 personer

• 5 filet-stykker hvit fisk. Torsk, sei, steinbitt f.eks
  • 1 rødløk
  • 3 fedd hvitløk
  • 5 aspargies
  • olivenolje
  • smør
  • 8 poteter
  • 1 blomkålhode
  • 2 charlottløk
  • salt&pepper
  • hvitt pepper
  • oregano
  • muskattnøtt
  • 0,5 sitron
  • 5 ark med tykk (eller dobbel vanlig) sølvfolie

Start med å skrelle potetene og kutte de i terninger. Disse skal kokes møre.

Sett så på grillen på middels varme. Legg ut fem flak med folie. Ha litt olivenolje i midten av hver foliebit og legg på fisken. Kutt så opp rødløk og hvitløk og strø over og skjær til slutt opp aspargiesene i ca 1 cm lange biter. Hver pakke skal ha en sapargies hver. Ha over litt salt og pepper og en 1 ss smør oppå hver. Pakk folien sammen som en konvolutt.

Husmortips: Når du skal bake noe i folie så pass på at det er en del luft der inne, da blir den skikkelig bakt og holder på aromaer og smaker uten å bli vassen!

Legg fiske-pakkene på grillen og la de ligge i ca 15 min eller til de er ferdige.

Skjær opp blomkålen i små buketter og kok i 5 min. Hell så av vannet og stek de i stekepanne med litt smør, salt og pepper.

Når potetene er møre heller du av vannet og har de i foodprossessor. Spe på med melk til du har en god konsistens på mosen. Ha i litt smør, litt oregano, muskattnøtt og hvitt pepper.

Server alt sammen rykende varmt og kryst over litt sitron! Og hvorfor ikke ta et deilig glass med Syrinlemonade til? Oppskriften finner du her: http://fannyshusmorskole.matprat.no/2012/05/29/syrinlemonade-og-guttebasser/