Barnas egen fiskegrateng

March 7, 2013

Vår… Vår?? VÅR! Det er VÅR folkens! I går beskar vi eple og plommetreet vårt, HC var med å rydde kvist, solen skinner dagen lang og jeg har allerede begynt på vårgarderoben, både for liten og stor 😉

motorsag

Selv har jeg vært borte noen dager, både fra blogg og kjøkken, men nå er jeg back in business og feirer det hele med fiskegrateng! Fiskegratengoppskriften min har jeg fra min mor, og den har alltid gjort suksess på middagsbordet. I sær blandt barna! HC er familiens store fiskespiser, og fiskegrateng, det er stor suksess!

Sliter du med å få i barna nok fisk? Selv har vi ikke det problemet, men jeg vet fra mange mammaer i barnehaven at Godfisk.no (barna) er et godt verktøy! Har du sjekket den ut? Selv har jeg følgene råd til foreldre som vil ha barn som spiser fisk med begjær:

1. Start tidlig! HC sitt første middagsmåltid utover grøt var faktisk fisk.
  2. Lag barnematen selv! Og ikke bland alt sammen, barn liker farver. En dæsj orange gulrot-mos, en dæsj grønn brokkoli-mos og en dæsj hvit fiske-mos er mer fristede enn en stor dæsj grå mørje….
  3. Varier fisken, det finnes mer enn laks!
  4. Ikke vær vrang. Liker ikke barnet kokt torsk, så stek den eller lag en annen fisk. HC liker ikke Sei, så da slipper han det.
  5. Ta med barna på å lage middagen.
  6. La barna stikke ut gulerøtter med små pepperkakeformer! Fiskepudding egener seg godt for pepperkakeformer 🙂
  7. Har dere fått med dere Meny sin nye serie, Jippi? De har blandt annet morsomme pasta-dyr! Mye morsommere enn vanlig makaroni 😉

Hans Christians yndlings-fiskegrateng med morsomme pasta-dyr

Dette trenger du til to store og to små

• 3 ss smør
  • 4 ss hvetemel
  • 5 dl melk
  • salt&pepper
  • 1 knivspiss muskattnøtt
  • 2 dl makaroni/Jippi pastadyr
  • 400 gr torskefilet
  • 1 neve frosne erter
  • 3 vårløk
  • 1 kinesisk hvitløk
  • 3 egg
  • 3 dl revet gulost
  • 1 dl griljermel

Start med å sette ovnen på 200 grader.

Sett over to gryter med vann. Litt salt i den ene og mye salt i den andre. I en tredje gryte smelter du smør, rører inn mel og sper på med melk til du har en klumpfri saus. Tilsett litt salt og pepper og muskattnøtt. La småkoke i fem min.

Når vannet koker i grytene har du fisken i den med mye salt, trekk til side og la trekke i 10 min. I den andre koker du pasta.

Hakk opp vårløk og hvitløk og skill eggene. Eggeplommene rører du inn i den hvite sausen. Eggehvittene stivpisker du.

Når pasta og fisk er ferdig heller du av vannet. Del fisken i biter og legg i bunden av en ildfast form. Strø over erter og løk. Ha oppi pasta og hell så over den hvite sausen med eggeplommer. Skjær inn eggehvitter. Strø over med ost og griljermel og sett i ovnen i 40 min.

Voila!

fiskegrateng1

fiskegrateng2

Husker dere Verdens beste matpakke-idé? Dette kan du gjøre med fiskegrateng også! Det gjorde jeg:) Legg bare litt fisk i bunnen av folie-formen din, noen erter, litt pasta og løk og saus/eggehvitter og så ost på toppen.

fiskegrateng