Pepperkakevilla! Julens gleder <3

December 16, 2012

Da var det tid for årets pepperkakehusbaking, og ikke minst pepperkakehuskonkurranse…! Å bake pepperkakehus, eller pepperkakevilla, er noe jeg har gjort mer eller mindre hvert år de siste 20 årene. Og vet dere hva? Det er samme huset hvert år, så denne villaen har 20års-jubileum i år! Tre ganger tre hurra for det 😀

Dette er en villa som min mor sirlig tegnet ned på papp (den samme pappen lever ennå, dog litt flekkete…) og som jeg nå i flere år har laget sammen med min lille gutt. Utrolig hyggelig at det er nye barn som hvert år fremover kan glede seg til julens lett gjenkjennelige tradisjons-villa! Julen handler jo i stor grad om tradisjoner, og det er bra! Vi må holde på de gode tradisjonene, og vær ikke redd, det betyr ikke at det ikke er plass til endringer eller helt nye tradisjoner!

For tyve år siden var det jeg som var eksteriørdesigner, jeg var 5 år og huset knakk praktisk talt halvveis inn i julen. Her snakker vi mye godteri! Og nå er det en ny 5åring som gjerne skulle hatt en finger med i utsmykkingen, og hans kommentar i år (til søster på 8 år) var som følger: “Se der Tia, mamma har pyntet det sånn voksent. Sikkert fordi hun skal vinne den der konkurransen sånn at hun får mere rosa maskiner på kjøkkenet..!” Så da er det sagt; jeg går for gull! Med heiagjengen på hjemmebane og med allerede avlagt løfte om at til neste år skal de få pynte med så mye godteri de bare vil, er jeg nå klar for å presentere villaen!

Huset består av fire vegger, to tak, ett av takene har hull for å slippe frem lys til karnappet som finns, det er også en pipe og et inngangsparti. Siden dette ikke er en kirke har vi “glass” i vinduene, bestående av tørre gelatinplater i stedenfor smeltet drops som er supertrendy, i know! Men jeg er tidløs. Det er lys inni, har fra barndommen av en enslig liten lommelyktpære med ledning, men den er såpass tygget i stykker (hund…) at jeg ikke tar sjansen. Så i år er det en led-lampe inni som kan stå på hele døgnet! Veldig hyggelig å komme ned til i ellers mørk stue om morgenen 🙂

Huset er satt sammen med knekk (smeltet sukker) og pyntet med royal-icing, perler, sne-flak-glitter, bomull og nisser. I år så ble det rene hvite linjer, hvit jul og nostalgi! Og her kommer bilder av min pepperkakevilla, som selvsagt står til gull!

Om du synes mitt er finest går du inn her og stemmer på bidrag nr. 10!!! http://www.matbloggsentralen.com/2012/11/pepperkakehusutfordring.html

pepperkakevilla

pepperkakevilla3