Luksus-ristopper! Julens gleder <3

December 6, 2012

God ettermiddag søtinger! I dag blogger jeg fra England, nærmere bestemt Windsor! Har dere vært her noen gang? Nydelig liten by!! Ligger rett ved London, men med en helt annen stemning. Jeg er ikke akkurat Londofil kan man si, men Windsor – I love! Sikkert fordi dronningen bor her, og da føler jeg meg hjemme 😉 Vi bor på Harte & Garter Hotel, et mini-stenkast fra slottet og ser rett på den store muren og tårnene fra rommet vårt. Min svært oppmerksomme halvdel har til og med booket oss inn på samme suite som i fjor, og i skrivende stund sitter jeg akkurat her jeg satt da han stilte spørsmålet som gjorde meg langt rikere enn Dronningen! I allefall på kjærlighet… Hun har jo latterlig mye penger, men mannen hennes er jo stygg som faen! Morsom er han i det minste! Sier like mye “over streken” som meg..

Men ja, ah, julens gleder! Her i Windsor er det skikkelig julestemning, og det kan jeg tenke meg det er i London også, dit skal vi i morgen 🙂 Og nå som julen er rett rundt hjørnet er det ingen unnskyldninger lenger for å ikke kose deg ekstra mye! Og du? Det går helt fint å kose seg mye med lite, det viktigste er hvordan du gjør det 🙂 For min del er den største kosen i julen familien min. Å kunne gjøre ekstraordinære ting vi ikke gjør ellers i året er en enorm glede! Og en av de gledene er å lage spiselige fristelser som hører julen til. Og en av de er ristopper! De fleste husker vel disse fra egen barndom? Og mange lager dem fortsatt i dag 🙂 Denne versjonen her er i luksusklassen og har en renere og mer voksen smak. Det er vel ikke å forrakte? Men her MÅ du har skikkelig sjokolade, ellers blir det ikke luksus i det hele tatt… Jeg bruker Valhrona og det anbefaler jeg deg også! Du velger selv hvilken, men ville holdt meg til 70% eller mer kakao.

Husmorens luksus-ristopper

• Valhrona sjokolade
  • Puffet ris (det har de i de fleste dagligvare butikker
  • Pene små muffinsformer

Først av alt, ser dere at jeg har droppet både egg og delfiafett? Her kommer den rene voksen-smaken inn, som også gjør de sånn midt på treet sunne! Det er jo ikke veldig sunt med delfiafett… Mørk sjokolade derimot er både helsebringene og bra for sex-livet. Kjør på!

Ta en passe mengde med god luksus-sjokolade og smelt dette sakte over vannbad. Når det er helt flytende rører du inn en passe mengde (hvor mye får dere finne ut av selv ;)) med puffet ris. Det skal være mye ris, men alt skal være dekket av sjokolade og det skal være en god del sjokolade i mellom hver. Sett frem små muffinsformer, eller store for de med ekstra stor slikk-munn, og fyll oppi med sjokolade og ris. Sett kjørlig til de stivner.

Fordi det ikke er delfiafett i disse så oppleves de som mindre klissete og enklere å spise uten å få klint sjokolade i hele ansiktet. Det siste er jo fint om du dater en du ikke kjenner så godt ennå. På den annen side er det jo en fin ice-breaker å be han/hun om å slikke det av.. Altså, dere må unskylde meg, men jeg sitter her med mulled wine og det hele og da blir jeg så innmari distrahert…

Hva synes dere? Ser det ikke fristende ut? 😀 Tar totalt 20 min + stivne-tid, så dette kan man godt gjøre spontant en ettermiddag med venner eller familie. Eller alene med en god lydbok på høytaleren!

Husmortips: Hva med å ha i noen dråper champagne-essens? Mmmm!

2 Comments to “Luksus-ristopper! Julens gleder <3”

1. Liza Jenssen says:

Hei
    Høres ut som du har det kjempekoselig.
    Kos deg:)
    Ristopper er et must i julen
    Klem
    Liza