September 21, 2012

God morgen! Helgen nærmer seg med stormskritt, jeg har minstemann hjemme fra barnehaven i dag (planleggingsdag) og på programmet står det kafétur og kjekksbaking. Kjeksene er til helgens morsomme planer med både store og små 🙂

Kjeksene er pyntet med melisglasur (også kalt royal icing) med eggehvitte og sitron. Jeg har brukt sprøytepose og litt annet utstyr.

• 100 gr mykt smør
  • 100 gr melis
  • 0,5 egg
  • 200 gr mel
  • frø fra 1 vaniljestang
  • 1 ts sitronessens

Start med å piske smør og melis hvitt. Når det er gjort rører du inn egget på svak hastighet. Ha i vaniljefrøene og sitronessensen og ha til slutt i melet. Bland til du har en gjevn deig. Pakk inn i plast og sett i kjøleskap i ca 30 min.

Når deigen er klar tar du den ut og setter ovnen på 180 grader. Kjevle ut litt og litt av deigen på melet bakeplate til ca 3 mm tykkelse. Stikk ut kjeks med pepperkakeformer. Legg så kjeksene på bakeplate med bakepapir og stek så kjeksene i 6 min. De skal ikke bli brune!

Avkjøes på rist, i mens lager du glasur:

• melis
  • eggehvitte
  • sitronsaft
  • vann
  • farve

Bland melis med litt eggehvitte og litt sitronsaft og resten vann. Bland først en litt tykk, denne bruker du til å kante rundt. Så har du i mere vann og bruker denne til å fylle oppi. Slik som dette:

Når fyll-glasuren er stivnet kan du pynte videre som du vil. Det er bare fantastien som setter grenser her! Jeg er sikker på at dine blir minst like fine som mine, og fordi jeg synes at du skal få gjøre som du vil legger jeg ikke ut trinn-for-trinn på pyntingen min, bare noen bilder til inspirasjon 🙂

Lykke til!