Farverike kjeks til barneselskap!

June 19, 2012

Hei og hopp!

I dag har HC hatt selskap, nærmere bestemt sommerfest for avdelingen i barnehaven:) Det var stor suksess med 15 glade barn, pølsegrilling, rød og gul saft og kjeks. Deilig med barn, man kan gjøre det så enkelt, og de er så glade! Tok masse fine bilder av de, men de legges selvsagt ikke ut her. Men bilder av kjeksene skal bli, med oppskrift så klart!

Disse kjeksene er enkle å lage, flyter ikke ut i det heletatt(!!) og er veldig lette å pynte.

Oppskriften på kjeksene er Anne Brith sin, det er kvinnen bak Villaperlesukker. Ideen og teknikk er fra Sweet Sugar Belle.

Frydefulle tullete barneselskapkjeks!

Dette trenger du til ca 70 stk:

• 200 gr usaltet smør
  • 200 gr melis
  • 1 egg
  • 400 gr siktet hvetemel
  • evt smakstilsetning. Sitron-essens, vaniljeessens, litt kakao, etc (jeg brukte sitronessens og bringebærekstrakt)

Slik gjør du

I denne oppskriften er det vktig å være nøye! Anne Brith og jeg bruker melis, mange andre bruker fint sukker. Jeg har prøvd begge deler og anbefaler på det sterkeste melis! Og hvetemelet, det må siktes! Jo mer nøye du er, jo bedre og finere kjeks 😉

Start med å blande sammen smør og melis. Ikke rør den for luftig, den skal være kompakt. Tilsett eventuell smak. Jeg hadde i 10 dråper sitronessens (fra Idun, kjøpt på Meny) og 5 dråper bringebærekstrakt (fra Cacas).

Tilsett så egget og sikt i melet. Visp med mixmaster til du har en gjevn og fast deig som samler seg. Kna evt litt til slutt for hånd. Del så deigen i to og pakk hver del inn i plast og legg i kjøleskapet i 1 time.

Ta så deigen ut og del hver del i fire emner. Kjevl ut hvert emne til en leiv på ca 3 mm og bruk pepperkakeformer til å trykke ut. Jeg trykte ut hjerter (noen tok jeg på hodet og lagde kirsebær), dinosaurer, blomster og så lagde jeg i tillegg to former; en prinsessekrone og en flamme. (Det var en gutt på 4 år som la inn den bestillingen ja..)

Stek så kjeksene på 180 grader i 6 min. Du må passe på, de skal ikke bli gylne, bare litt i kanten. Helt lyse og fine som på bildet under:

Avkjøl kjeksene på rist.

Nå er du klar til å pynte!

Dette trenger du

• 1 eggehvitte
  • 2 pakker melis
  • vann
  • konditorfarver
  • pynt

Slik gjør du

Start med å blande en tykk melisglasur med litt eggehvitte i. Tilset den farven du ønsker. Ha så denne i en sprøytepose med lite hull og tegn rundt i ytterkant av kjeksene. Dette skal danne en barriere til senere:

Når dette er gjort har du i mere vann i melisglasuren. Nå skal den nemlig bli ganske tynn, muligens må du ha i litt mer farve. Den skal ha lik farve som kanten rundt.

Hell så forsiktig glasuren opp i kjeksene, bruk en teskje. Pass på så det ikke renner over!

Når dette er gjort kan du pynte. Skal du tegne, må den stivne først, men om du skal ha liv i de, som f.eks med flamme-kjeksene mine, så må du ha i litt ren konditorfarve rett i kjeksen, og så bruke en pinne til å dra det ut:

Dette er produktene jeg brukte for å pynte mine:

Og her er hvordan mine ble:

Lykke til! Og arranger et barneselskap, det er supergøy!

4 Comments to “Farverike kjeks til barneselskap!”

1. Nyte says:

Kjempeflotte 🙂

2. vicky says:

Skal bake en sjokoladekake kake på bestilling idag. Til en jente som fyller 9 år. Lurer på om du har noen tips om hva man kan skrive på kaka med?! Synes ikke det passer seg helt med sukkerskrift penner på en sjokoladekake.?!

3. Penner på sjokoladekake er vannskelig. Men jeg ville kanskej ha laget royal icing og laget den rosa og så hatt en i sprøytepose med rund tip og skrevet med den. Da kan du jo lage mønster også med den. Og mørkebrunt og rosa er fint sammen 🙂