Lavendelkjeks slik Husmoren lager dem

May 9, 2012

Hei og hå! Nå sitter jeg ved kjøkkenvinduet, hører på lydbok, drikker te og tenkte jeg skulle legge ut to søte innlegg. Og først ut er søte deilige lavendelkjeks med sitronglasur. Veldig gode til en stor og god kopp med te, eller i matboksen på turdagen med skolen/barnehaven 🙂

Husmorens lavendelkjeks

• 55 gr demerasukker
  • 1 ts tørkede lavendelblader
  • 115 gr mykt smør (ikke smeltet!)
  • skall av 1 sitron
  • 175 gr hvetemel
  • sitronsaft
  • melis
  • evt litt lilla konditrofarve

Start med å ha sukkeret og lavendelblomstene i en brødpose. Trekk en ny pose utenpå den igjen. Nå tar du en kjevle og kjevler over sukkeret og blomstene til de er knuste.

Hell blandingen over i en bakebolle, tilsett fint revet skall av 1 sitron og bland godt. Tilsett smør og visp med mixmaster til deigen er lett luftig. Sikt melet og ha det i bollen mens du rører. Visp til du har en hard deig.

Teip fast et bakepapirark til platen eller bruk silikonunderlag og kjevl ut en leiv med ca 4 mm tykkelse. Press ut kjeks med pepperkakeformer. Jeg lagde runde små kjeks.

Bruk en stekespade og ha de over på stekeplate med bakepapir og stek de i ovnen på 150 grader i ca 12 min eller til de er lett gylne. Ta de ut av ovnen og la de ligge på stekeplaten i 2 min før du legger de over på rist for avkjøling.

Når kakene er kalde blander du sammen melis og sitronsaft og evt litt konditorfarve til du har en passe tykk glasur. Jeg lagde min glasur lavendelfarvet.

Smør på undersiden av en kjeks med en spatel eller kniv og lim den sammen med en annen kjeks. Underside mot underside. Fortsett til alle er limt med et tykt lag glasur i mellom. Voila! Ferdige til servering 🙂