Fiskepudding i form (student-tips!)

March 23, 2012

Det er vår! Jeg blir utrolig påvirket av våren, merker solen varmer, blomstene begynner å spire og alt er så mye lettere. Deilig!

Jeg har jo lovet å komme med litt tips til studenter og andre som har lyst til å lage god mat kjapt og billig. Her er en! Dette er en oppskrift jeg fant for mange år siden (jeg var 14 eller noe) og siden har jeg forandret den såpas at jeg tror jeg kan kalle den min egen!

Husmorens fiskepuddingform med ris og bernaise

Dette trenger du til 4

• 1 pakke fiskepudding (er det veldig liten pakke, ta to)
  • 1 dl frosne erter
  • 1 pose bernaisesaus
  • 100 gr smør
  • 3 dl melk
  • 1,5 kopper ris
  • 4 kopper vann
  • 0,5 brokkoli i pene små biter
  • 5 dl revet gulost
  • 3 gulerøtter

Slik gjør du

Start med å sette over risen. Denne får ekstra mye vann, for det er fint om den er litt våt. Sett så ovnen på 200 grader.

Del opp fiskepudding i terninger og legg i en ildfast form. Hell oppi frosne erter, brokkoli og  to never ost. Kok opp bernaisesaus som anvist på pakken, men ha oppi litt mer melk enn det som står på baksiden. Når risen er ferdig heller du den oppi formen og rører alt godt sammen. Så heller du sausen over hele formen. Legg resten av osten på toppen og dekk til med folie. Sett midt i ovnen og la steke i 15 min. Ta så av folien og stek videre i ca 12 min, eller til osten er gyllen.

Riv gulerøttene og server som råkost. Fort og gæli, billig og godt! 😀