Smarties-kjeks!

March 20, 2012

I dag har jeg bursdag, og siden jeg skal på foreldremøte i kveld om barn og ernæring (gleder meg!) så blir bursdagsfeiringen med familien utsatt til lørdag. Det var to små skuffede barn som skjønte dette… “INGEN kake i dag?!” Så da var det bare å sette i gang å bake et substitutt da! 🙂 Valget i dag falt på Smarties og Non Stop kjeks, rett og slett fordi vi hadde en del av den typen sjokolade liggende.

Smarties-kjeks

• 250 gr mykt smør
  • 3 dl sukker
  • 2 egg
  • 4 dl hvetemel
  • 3 ts vaniljesukker
  • 2 ts bakepulver
  • 125 gr nonstop (mørk type)
  • 180 gr smarties

Sett ovnen på 200 grader.

Start med å vispe smør og sukker til det er hvitt og luftig. Visp inn ett egg om gangen. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker i en bolle og visp dette inn litt om gangen. Når deigen er fin og gjevn har du i sjokoladen. Rør inn dette med en sleiv, så slipper du å bekymre deg for om det knuser:)

Så tar du to teksjeer og legger små topper med godt(!) mellomrom mellom seg på en plate med bakepapir. De flyter utover, så passpå å ha god plass. Stekes i 7 min. De skal være lys gylne. La avkjøle på rist. Dette blir ca 50 stk. Kjempegode!

Regner med det er noen glade småtroll som kommer hjem fra skole/barnehave i dag! 🙂

4 Comments to “Smarties-kjeks!”

1. Oda says:

Gratulerer med dagen! 🙂

2. 15 says:

Heii, veldig fin oppskrift! hadde hjemmedag i mat & helse i dag, så brukte den, byttet bare ut nonstoppene med kokesjokkolade, ble kjempegode sjokkoladecoocies!! 🙂 takk 🙂