Pennepasta med basilikum- og pinjekjernepurè, laks og grønnsaker

March 6, 2012

Mm! Da har vi hatt en nydelig middag her hjemme hos oss! Mannen i huset er på jobb (noen må jo tjene penger har jeg hørt) så barna og jeg har husert hjemme alene. Da min bedre(?!) halvdel ikke tåler laks benyttet vi sjansen nå i dag til å ha nettopp det. Og hva er vel ikke bedre da enn å blande det med andre deilige smaker? Resultatet ble

Pennepasta med basilikum-og pinjekjernepuré, laks og grønnsaker

Dette trenger du til tre porsjoner

• 2 laksefileter
  • salt og pepper
  • olivenolje (ca 1 dl)
  • 300-400 gr pennepasta
  • 2 never basilikumblader
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 neve pinjekjerner
  • 1 dl kremfløte
  • 1/2 squash
  • 50 gr grønne bønner
  • 1/3 purre (bare det hvite)
  • 1/2 rødløk
  • 2-3 ss soyasaus

Sett over en stor gryte med vann. Skjer opp laksen i terninger og krydre med salt og pepper og hell over litt olivenolje. Legg på et fat og la ligge i romtemeratur.

Kutt opp squash i strimler, rødløken i båter, purren i skiver og skjær av endene på bønnene.

Hvitløk, pinjekjerner basilikum og 1/2 dl olivenolje kjøres til puré. Bruk stavmikser eller kutt for hånd. Det skal være veldig finmalt.

Når vannet koker legger du i bønnene. De skal koke i to min. Etter det tilsetter du squashen, de skal koke i ett min. Løft så ut bønner og squash og legg på et fat. Ha pastaen i vannet og kok som vanlig.

Imens steker du purren og løken med litt olje i en stekepanne til den er blank og myk. Ikke brun:)

Når grønnsakene er stekt tilsetter du bønner og squash. La surre på laveste varme og tilsett soyasausen og krydre med salt og pepper.

Nå tar du laksebitene og steker i pannen. Noen min på hver side bør holde.

Når pastaen er kokt tar du et dl.mål og sparer på 1/2 dl av pastavannet. Resten heller du av. Hell resten av vannet tilbake i gryten (uten pastaen) og tilsett fløten. Kok opp og tilsett pinjekjernepureen. Ha så i pastaen og vend om. Server laks og grønnsaker ved siden av. Utrolig godt og smakfult! Og barna spiste store porsjoner begge to:D

Vel bekomme og lykke til!