Stølsliv

September 4, 2012

Da jeg var liten ble hver sommer tilbrakt på stølen, i gjeitefjøset og i fjellet, med melkemaskiner og store melkespann i vanngraver. Andre sommre ble tilbrakt med luksus i Maldivene, med fantastiske kulturopplevelser i Kina og så videre.

Da HC var tre år gammel satte jeg med ned for å planlegge sommerferie og gjorde meg noen tanker om hva som var de aller beste feriene da jeg var yngre. Kan dere tenke dere hvilke det var? Det var sommrene på stølen! Så jeg bestemte meg for at dette ville jeg gi til HC også og så googlet jeg rett og slett “budeie”… Da fant jeg både det ene og det andre kan man si, men det jeg endte med var noe som het “Opplev Stølslivet”. Det hørtes jo ut som om det var noe for meg og HC? Og det var det! Det første året var vi på en støl i Gauklia i Valdres der det var gjeiter. Her var vi året etter også. Nå i år kunne vi ikke dra dit, men dro heller til en annen støl i Tyrishølt, Skjerpingstrøe.

Opplevelsene vi har hatt på stølsferiene, eller Bondegårdsferie som HC kaller det, er vanskelig å beskrive med ord. Vi har hatt nærkontakt med dyrene på en unik måte, vært masse i fjøset å melket (i sær gjeitene), vi har ystet oster, grillet og brent bråte. Syklet og gått innover fjellet, lest haugevis med bøker og opplevd en ro det ikke er mulig å få et annet sted.  Det finnes ikke tvil – vi skal tilbake! 😀

Og det beste av alt, du tilpasser som du vil! Vil du være der lenge? Book tidlig! Er du bare på gjennomreise? Sjekk planene for sommeren og stikk innom en av stølene som har åpen dag! Da kan du få komme innom, være med på ysting, spise verdens beste lapper (de har noe rart i dem i Valdres, de smaker ikke som hjemme, men tusen ganger bedre…!), mate kaniner og klappe grisene. En kjempefin opplevelse for barna og et deilig av brekk fra “Er vi fremme snaaaaart?!?!?!” for de voksene! Sett av en times tid, senk skuldrene og takk ja til en kaffe! 🙂

Hvem passer stølsferie for da?

• Barnefamilier med barn i alderen 1 – 13 år
  • Tenåringsfamilier
  • Tenåringer som trenger å komme seg bort, koble ut og oppleve genuin godhet og kjærlighet fra dyr og natur
  • Eldre som ønsker å gjenoppleve ungdommens sommrer
  • Par som ønsker å dyrke hverandre og kjærligheten, ligge i gresset, se på stjernene, gå hånd i hånd på tur, være med dyrene og oppleve noe anderledes. Kanskje oppleve hverandre på nytt?
  • Alle som trenger å komme seg bort
  • Verdens beste sted for deg som vil skape unike minner for liten og stor
  • For alle uten erfaring med dyr, og for alle med erfaring med dyr
  • For alle på gjennomreise i Valdres

Opplev Stølslivet er en samlet gruppe med støler i Valdres. De har en hjemmeside som er litt kronglete, men ikke la det stoppe deg, ta heller å ring direkte til budeiene, da får du snakke med verdens søteste mennesker som mer enn gjerne hjelper deg! Her er det samlet et lite knippe med presentasjoner av stølene, der du kan se bilder og lese litt om hva de kan tilby.

Våre opplevelser på de to stølene har vært noe utenom det vanlige. På begge stedene har det utviklet seg et vennskap mellom oss og budeie +familie, en varme du skal lete lenge etter å finne i byen.

Min oppfordring til deg som kunne tenke deg dette eller har noen du kjenner som kunne trengt det – ikke nøl!

Linker:

Til slutt vil jeg komme med en oppfordring til dere: Jeg har mange, mange lesere på bloggen min, det har ikke Opplev Stølslivet. Ikke har de all verdens penger til å reklamere heller… Kan alle som synes dette ser spennende ut være så snille å dele dette innlegget på f.eks facebook?? Det ville betydd enormt mye for meg som “stølsliv-amasadør”!! På forhånd tusen takk!

7 Comments to “Stølsliv”

1. Greger says:

Jeg kan undertegne på at de var VELDIG blide og fornøyde da de kom hjem fra stølsferie!

2. Fruen says:

Må innrømme at stølsferie ikke er mitt førstevalg, da jeg er datter av en sauebonde og en av min fars beste venner er geitebonde, og vi bor nær nok til å kunne trå til på dugnad når det trengs.
    Men ser absolutt at det er et herlig avbrekk for dem som ikke har det som hverdag 🙂

Geiter og sauer er herlige dyr(både levende og i middagen 😉 )

Skal dele innlegget på facebooksiden til bloggen min 🙂

3. Katrine says:

Så idyllisk. Veldig fristende. Neste års ferie kan jammen bli i Valdres. Jeg deler gladelig!