Bakt sei på en seng av tomater, med spinat og risotto. Nam!

May 8, 2012

Hei igjen!

Her har det gått i ett med en liten gutt med vannkopper. Han har faktisk hvert hjemme i 10(!) dager fra barnehaven, så i dag var det godt for oss begge to å gå ned i barnehaven… Hadde knapt nok tid til å si hadet til mamma 😉 Så på grunn av prikker som klør har det blitt lite blogging, men masse mat. Så nå skal jeg ta en liten dugnad å legge ut noen innlegg 🙂

Bakt sei på en seng av tomater, med spinat og risotto

Dette trenger du til 4

• 800 gr seifilet
  • 2 store tomater
  • sitron
  • 1 pose Superbra Steinsopprisotto (se bilde)
  • 3 ss revet parmesan
  • 1 pose fine spinatblader
  • 1 rødløk
  • 1 sitron
  • salt&pepper
  • olivenolje
  • solsikkeolje

Slik gjør du

Start med å sette ovnen på 180 grader. Skjær tomatene i tynne skiver og legg de i en smurt (solsikkeolje) ildfast form. Rens fisken og legg fisken oppå. Krydre med salt og pepper og sett i ovnen til det er gjennomstekt. Tiden vil variere fra ovn til ovn, min tok 20 min.

Så setter du over risottoen etter anvisning på pakken. Det kan være lurt å bruke ca 2 dl ekstra vann, for om sistottoen blir for tung blir det alt for mektig..

Skjær så opp rødløken i terninger og surr i stekepannen med litt solsikkeolje til den er blitt myk. Når løken er klar legger du oppi renset spinat. (Bare ta av stilkene og eventuelle dårlige blad). Vend spinaten inn i løken til all spinaten har falt sammen. Krydre med salt og pepper etter smak. Da er den ferdig, og kan trekkes av platen.

Når risottoen er ferdig har du oppi parmesan og litt sitronsaft.

Når fisken er gjennomstekt tar du den ut av ovnen og har over en god del olivenolje og kryster over saften fra en halv sitron.

Server alt varmt og nyt en koselig og god middag med de du er glade i! Om du spiser den alene så for all del ikke glem – der du sitter er du ENESTÅENDE! 🙂

4 Comments to “Bakt sei på en seng av tomater, med spinat og risotto. Nam!”

1. turid says:

Ser fantastisk godt ut. Skulle ønske det var meg som fikk dette servert til middag i dag. Jeg har enda ikke planlagt noe til middag. Får se hva jeg finner i fiskedisken på butikken.

2. turid says:

Jeg fikk tak i sei. Jeg laget oppskriften din. Manglet bare en liten ting, og det var olivenolje over fisken. Middagen var helt nydelig. Utrolig god. Tusen takk for inspirasjon til et godt måltid 🙂