17 mai forberedelser:-)

May 14, 2012

Åh for en helg det har vært! Jeg har vært en svipptur til Bergen for å overvære diplom-utdelelsen til min beste venninne som nå kan smykke seg med en utdannelse innen Fine Art!

Når jeg kom hjem ble jeg møtt av min bedre halvdel som hadde arrangert date både lørdag og søndag der jeg fikk velge fra en meny hva vi skulle gjøre! Det ble film, ostefondue, boblebad, fotmassasje, lang skogstur, 17 mai forberedelser og strip strip hooray! Nei fydda, HIPP HIPP så klart.. Strip Strip Hooray er forresten et av showene til mitt store idol, Dita von Teese! Verdt en titt;) Husmødre kan helt klart plukke opp noen tips, så blir vi litt bedre koner også! Nei og nei, rett ut på ville veier… 17 mail forberedelser skal jo dette handle om!

Bake

Hva skal dere bake for noe? Jeg skal bake Verdens Beste  og gulerotkake med marsipanlokk og pynt i nasjonale farver!

Husk å finn ut av hva du skal bake i god tid, skriv handleliste over hva du trenger og ha det i hus innen onsdag! 🙂

Pynte

Hvordan skal du pynte hjemmet ditt? Vi skal være mye borte på dagtid og skal ha grillfest i haven på kveldstid. Nå er det jo meldt begredelig vær, så vi er forberet på å være inne:-) Vi skal pynte med stort flagg, og flere små i ny-plantede blomsterpotter. Så skal vi ha store kubbelys i norske farver og tilhørende servietter. Utover det blir det mye friske blomster i rødt, hvitt og blått og kaker i samme farver!

Festklær

Har du bunad? Åh! det ønsker jeg meg mest av alt! Planen er å spare opp, og jeg har gjort et smart trekk ved å ønske meg penger til bunad hver eneste bursdag/jul:) Min bedre halvdel har bunad som svigermor har sydd, den er nydelig! Og en mann i bunad – mmm jeg må ta på meg kyskhetsbeltet mitt tror jeg!

Selv skal jeg ha på meg et lekkert og enkelt 50talls antrekk med høye hæler (jeg har knapt noe annet skotøy) og med 17mail-sløyfe så klart!

Dette er ikke meg så klart, kan legge ut et bilde av meg selv i samme antrekk 18 mai:-)

Barna skal gå i henholdsvis dress og kjole, begge med 17mai-sløyfe 🙂 Tia skal ha oppsatt hår, kanskje med en liten sløyfe 😉

Har du sjekket at barnas klær passer? Og at dine sitter som de skall? Det er litt for ent å finne ut av torsdag morgen..

Bunadstips

Jeg har akkurat lest meg til noen fine bunadstips, her kommer de:

Etter hvert bruk skal skjorten vaskes etter anvisning, det motvirker gulning! Ikke stryk skjorten før du henger den i skapet, da blir den gul. Vent med stryking til du skal bruke den. Skjorte og bunad skal alltid henge i pose! Prøv å unngå å henge kjolen på skulderstroppene, det drar veldig i stoffet i vesten. Sy heller i noen hemper i skjørtet, og heng den i de.

Om søljen er litt så som så så kan du legge den i 1 liter lunkent vann med 1 ss zalo og 1 ss salmiakk. Ta den opp, skyll den og tørk den med hårføner, da unngår du skjolder. Dette gjelder forøvrig de fleste smykker! Er de veldig skitne kan du godt pusse litt med en myk tannbørste.

Blomster, ute og inne

“regelen” er vel at til 17 mai kan man trygt plante ut blomster, da kommer det ikke frost. Det gjør i allefall vi, så i dag skal vi på Plantasjen og i morgen formiddag skal jeg ta med en stror kopp te ut og plante nyervervelsene mine! Vi har også sådd en del, og de skal også ut i beddene nå:-) Hva slags blomster har dere i kasser(blomsterbedd?

Inne har vi alltid friske blomster og noen orkidéer. Til 17 mai skal vi ha friske blomster i vase. Røde, hvite og blå!

God 17 mai til dere alle!