Lavendel Cupcakes

May 4, 2012

Denne uken her har jeg prøvd med på bakverk med lavendel i for første gang! Cupcakesene gjorde stor suksess  på skogstur med svigerforeldre, mann og barn! 🙂

Oppskriften er hentet fra The Hummingbird Bakery

Lavendelcupcakes

• 1,2 dl melk
  • 2 ss tørkede lavendelblomster
  • 120 gr hvetemel
  • 140 gr sukker
  • 1,5 ts bakepulver
  • 40 gr usaltet smør
  • 1 egg

• 0,25 dl melk
  • 1 ss tørkede lavendelblomster
  • 250 gr melis, siktet
  • 80 gr usaltet smør
  • lilla konditorfarve om du ønsker det

Husmortips: Kjøp tørkede lavendelblomster på apotek!

Start med å legge lavendelblomstene i melken i to forskjellige glass (ett til deigen og ett til glasuren, se mengde i listen over). Blomstene må ligge i melken i noen timer, aller helst natten over! Sett i kjoleskap med plastfolie over. Før den brukes må du sile av melken, blomstene skal ikke i kakene!

Start med å sette ovnen på 170 grader og pass på at smøret er romtemperert.

Ha mel, sukker, bakepulver og smør i en bolle og bland godt sammen med mixmaster til du får en sandaktig konsistens. Hell melken sakte i mens du rører/visper godt. Tilsett egget og visp til du har en gjevn røre.

Sett 12 papirformer i et muffinsbrett og fyll hver form to tredjedels fulle. Stek dem midt i ovnen i 20-25 min. De skal være lyst gylne og ha en svampaktig konsistens. Stikk inn en kakepinne. De er ferdige når pinnen akkurat er ren når du trekker den ut.

La cupcakene få hvile litt i brettet før du tar de ut og lar de avkjøle seg på rist.

Når de er kalde blander du sammen glasuren: Visp melis og smør sammen til det er godt blandet. Sett mikseren på lav hastighet og hell melken forsiktig i. Tilsett så konditorfarve til du får ønsket farvestyrke. Når all melken er tilsatt øker du til høy hastighet og visper til du har en gjevn krem. Jo lenger du visper, jo luftigere blir den. Jeg vispet i ca 10 min.

Påfør kremen med spatel eller med sprøytepose og pynt etter eget ønske 🙂

Lykke til! For mange virker det fremmed med lavendelsmak, men prøv, det er veldig godt!

No Comments to “Lavendel Cupcakes”

1. […] Søndag: Søndager er verdens beste dager! Føler at de varer uendelig lenge og at vi får tid til alt. En av de hyggeligste tingene er å stå opp med to barn, alle tre i morgenkåpe og bake noe godt før frokost. Da får ofte barna velge, og resultatet blir f.eks dette. […]