Mulligatawnysuppe

March 30, 2012

Mulligatawnysuppe har jeg nettopp funnet ut at er NYDELIG! Vi hadde det på bursdagen min, til min mors store glede:-)

Mulligatawnysuppe er en indisk suppe. Den består av grønnsaker, og ofte kylling, og er sterk og god i smaken. Navnet kommer fra Tamil og betyr egentlig pepper-vann. Dette er nok mer billedlig ment siden den er sterk, for det er nesten ikke noe pepper i den:-)

Desverre hadde jeg ikke batteri på kameraet mitt den dagen, så bildet jeg laster opp er hentet fra Google.

Mulligatawnysuppe

Dette trenger du

• 2 løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 grønn chilli
  • 2 epler
  • 2 gulerøtter
  • 3 stilker stangselleri
  • 3 ss karripulver
  • 2 kyllingfileter
  • 1,3 dl kyllingbuljong (blandet ut)
  • 1 boks kokkosmelk
  • 2 dl ris
  • 0,5 lime
  • salt & pepper
  • frisk koriander
  • 2 ss solsikkeolje

Slik gjør du

Skrell grønnsakene og kutt de i terninger. Varm opp oljen i en stor gryte og fres grønnsakene til de er blitt blanke og litt myke. Tilsett så karri og la dette steke i et min og ha så opp i kyllingen. La alt så i ca tre min, rør om hele tiden.

Ha så oppi kokosmelk og buljong og bland dette godt. Ha i risen (lurt å skylle den under kaldt vann først) og la hele suppen koke i 20 min. Smak så til med litt salt og pepper og kryst over limen. Server med frisk koriander.

Dette er en smaksbombe av en suppe! Våre barn spiste den og syntes den var god, men at den var i sterkeste laget. Skal den serveres til en småbarnsfamilie kan det derfor være en idé å redusere litt på chillien og karripulveret.

Lykke til! Og dere? Blir det for hot er det jo en perfekt unnskyldnin for å kle av oss litt? Nå som våren er kommet er det nok mange som ser frem til at heldekkende lusekofter blir lagt på loftet 😉