Frukt og bær på Geitmyra matkultursenter for barn

October 21, 2013

For en uke siden så fikk HC og jeg anledning til å komme til Geitmyra matkultursenter for barn og delta på kurset som heter Frukt og bær – naturens godteri. Og det var så moro! Hverken HC eller jeg hadde vært der før, så det var en stor opplevelse å komme inn i en liten oase av gårdsbruk med grønnsaker og høner midt i byen. Virkelig verdt turen!

HC og jeg fikk delta gjennom Opplysningskontoret for frukt og grønt og frukt.no som er med på å lage disse kursene. Kurset er for barn (fra fem år og oppover) i følge med en voksen. Det var Camilla Wilse som holdt kurset for oss og hun gjorde virkelig en strålende jobb, som resulterte i at det var barna som laget maten, kun med litt hjelp fra oss voksne. Veldig lærerikt og moro for de små å få stå ved roret på kjøkkenet!

På kurset fikk vi lage blåbærpannekaker med bygg-mel, granola (oppskrift under), deilig ripssaft med anis og ovnsbakte epler og bærer med honning og sitron – nam! Kurset tok to timer og ble avsluttet med at vi alle sammen satt og spiste og koste oss med alt det gode vi hadde laget mens latteren og praten satt løst rundt bordet. En veldig hyggelig kveld!

geitmyraCollage

Alt blir mere moro med skikkelig verktøy!

2013-10-14 18.16.21

Flinke barn som samarbeider 🙂

2013-10-14 18.14.45

Oppskrift på Granola

geitmyra

• 2 dl havregryn
  • 2 dl spelt- eller rug-flak
  • 1 dl gresskarkjerner
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 2 del nøtter eller mandler
  • 0,5 ts salt
  • 2 ss solsikkeolje
  • 0,5 dl frytende honning

Sett ovnen på 125 grader og dekk en langpanne med bakepapir.

Hakk opp nøtter i passe biter og bland dette sammen med alle de tørre ingrediensene og ha det over i langpannen. Drypp over med olje og honning og bland det godt sammen og bre det gjevnt utover platen. Stek det midt i ovnen i 15-20 min. Midt i steketiden kan det være lurt å vende litt om i blandingen. Avkjøl og ha det over på lufttett beholder. Smaker nydelig med yoghurt!

GeitmyraCollage1

Både på frukt.no og på Geitmyra sine nettsteder finner du masse god informasjon! På frukt.no kan du lese mer om frukt og finne masse gode oppskrifter og på Geitmyra kan du blandt annet finne oversikt over når neste matkurs for barn er!