Karamellterteletter med kaffeganache! Lørdagsdigg :)

March 2, 2013

Hei fininger! Beklager at det har vært stille noen dager, but I´m back in business! 😉 Her kommer en deilig oppskrift på karamellterteletter med kaffeganache. Ganacheen er laget med kaffe fra Caffe Rosso, det viste seg å fungere perfekt! Kan kaffen både drikkes og spises i kake – I´m in love! 😀

kaffeterteletter2

Husmorens Karamellterteletter med kaffeganache

Dette trenger du til 12 små

Ganache

• 100 gr mørk sjokolade, primært Vahlrona
  • 2 ss kremfløte
  • 2 ss svart kaffe

Deigen

• 75 gr hvetemel
  • 50 gr usaltet smør
  • 40 gr brunt sukker, gjerne demera

Karamell

• 200 gr kondensert søt melk (ikke Viking-melk!)
  • 15 gr usaltet smør
  • 1 ss sirup

Sett ovnen på 180 grader.

Start med å lage ganacheen. Smelt sjokoladen over vannbad og pisk så inn fløte og lunken kaffe. Når du har en gjevn røre setter du den til avkjøling.

Lag så deigen, dette gjøres enkelt ved å blande sammen ingrediensene til du har en sand-aktig deig. Klipp så opp 24 tynne remser med bakepapir og ha to og to i kryss oppi 12 muffinshull i muffinsbrett med små hull. Bruker du muffinsformer av papir trenger du ikke dette, men anbefaler teflonbrett. Samme prinsipp som jeg gjorde med disse deilige ostekakene!

Dytt så ned en teskje av deigen i hver og trykk det godt sammen. Stek midt i ovnen i 12 min. Ta de ut og bruk en teskje til å trykke de sammen igjen. Sett brettet til avkjøling.

I mens lager du karamellen, dette gjør du ved å ha alle ingrediensene i en tykkbunnet gryte og la det sakte varmes opp. La småkoke noen minutter under stadig omrøring. Må ikke svi seg! Når den tykner og får fin karamellfrave er den ferdig. Fyll så opp formene med karamell og sett i kjøleskap en times tid.

Løft opp tertelettene etter bakepapriremsene. Nå pisker du sammen ganacheen igjen til en myk krem og har denne i en sprøytepose med stjerne-tip. Sprøyt ut pene topper på hver tertelett. Klare til servering! Ser det ikke godt ut?! 😀

kaffeterteletter1

kaffeterteletter

Da dette innlegget er en del av mitt samarbeid med 7-Eleven og Caffe Rosso har jeg også denne gangen noen VISA-gavekort å dele ut! Det liker dere vel! 😀 Gavekortene kan brukes på 7-Eleven til å kjøpe digg kaffe, og over alt ellers hvor de tar VISA.

hmm-what-can-i-buy-today-journal-anne-taintor-paperback-cover-art

For å bli med i trekningen om ett gavekort på 250,- må du dele dette innlegget samt Fannys Husmorskole på Facebook og kommentere under dette innlegget. Husk også mailadresse. Uten mail – ingen vinnermulighet 😉 Denne gangen blir det 3 heldige! Disse tre trekkes søndag formiddag kl 12.00 🙂

Og husk at Husmoren også er på Twitter, det er bare å søke med opp! 😀

latte-Brosso

Visste du også at du kos 7-Eleven kan bli kaffekontrolør og tjene deg opp gratis kaffe? Last ned Appen til Iphone og Android!

app711

Dette innlegget er sponset av 7-Eleven/Caffe Rosso.